АНОТАЦІЯ

ВЛАСНОГО ДОСВІДУ РОБОТИ ВЧИТЕЛЯ

УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА  ЛІТЕРАТУРИ

ПАВЛОПОЛЬСЬКОЇ ЗШ І-ІІІ СТУПЕНІВ

НОВОАЗОВСЬКОГО РАЙОНУ

ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

БЕСПАЛЬЧЕНКО МАРИНИ МИКОЛАЇВНИ

 

 

 

«НЕТРАДИЦІЙНІ ФОРМИ ПРОВЕДЕННЯ  УРОКІВ

  УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ»

 

Моє професійне кредо:

«Якщо Ви маєте вогонь до знання,

дайте іншим запалити від нього

 свої світильники»

Т.Фуллер

«Розум дитини – не посудина, яку треба натоптати знаннями, а світильник, що його слід запалити»

Антична мудрість

«Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати – наполовину завершити»

Г.Сковорода

 

Найвищою  оцінкою  діяльності  вчителя,  зокрема моєю, вважаю сказане  учнем «знаю». Такий результат праці є довгоочікуваним і дається не відразу. Однак усвідомлення того, що твій урок став їхнім, підтверджує істину про те, що українська словесність відкриває безмежний світ прекрасного і  незвіданого. Збудивши щирий інтерес до всього корисного, дмухнемо на іскру, з якої незабаром розгориться справжній вогонь пізнання і творчості.

Таким принципом керуюся у своїй діяльності, і це допомагає мені виховати не просто інтелект, а інтелект, здатний співпереживати й співчувати, мислити логічно й використовувати своє знання  у житті для блага і на користь людям.

Основне завдання вчителя – словесника , на мою думку, - пробудити інтерес до рідного слова , зацікавити того, хто вчиться. На цьому етапі я керуюсь звичними і щоденно чутними словами «Хочу», «Можу», «Знаю». Як перетворити учительське , батьківське «треба» на учнівське «хочу»? Не секрет, що наш комп’ютеризований світ відвернув дитину від книги.

 Однак ,вважаю, що істотні резерви підвищення рівня навчання рідної мови, інтерес до вивчення живого слова криються в переході на більш прогресивну, демократичну технологію навчання, яка передбачає вивчення теми за нетрадиційною структурою уроку.

Такий підхід до викладання предмета дозволяє переорієнтувати інтерес учнів з другорядного  -  на головне – предмет навчання.

Щоб запалити вогники дитячих душ, перетворити навчання з примусового на натхненний процес пізнання, використовую в своїй роботі ціле розмаїття різних форм проведення уроку. Саме в таких уроках вбачаю великий розвиваючий потенціал.

Що може бути краще для становлення особистості, ніж відчуття успіху й особистості,  значущості у процесі своєї праці? Проектні технології , до впровадження яких  так активно  закликають сучасних учителів, спрямовані на  стимулювання інтересу учнів  до нових знань, на розвиток  дитини  через вирішення  проб лем  і використання  цих знань   у  конкретній  практичній основі.

  Так  під час проведення уроків  літератури  дуже часто я використовую  уроки – пошуки, уроки – дискусії, уроки – конференції уроки – суди, уроки – подорожі, уроки – вистави, уроки – зустрічі … Дуже доречними є уроки – вікна під час проведення   систематизації та  та узагальнення знань  з будь – якої теми, в результаті якої учні в повному обсязі повторюють весь вивчений матеріал , створюють колажі за запропонованою темою., працюють в парах, в групах. Ще уроки систематизації та узагальнення знань проводжу у вигляді уроку – ярмарку, на якому  учні, працюючи в групах, купують товар із  завданнями , тим самим отримуючи собі відповідну суму балів. Дуже подобаються учням уроки – вистави, завдяки яким кожен дуже добре вживається в роль  літературного героя і тим самим може проявити свої творчі здібності. Так на урок літератури в 9 класі під час вивчення творчості І.П.Котляревського можуть завітати  і Наталка Полтавка з Петром, і Терпилиха з виборним і, навіть, сам пан возний. Під час вивчення твору М.Коцюбинського «Тіні забутих предків» учні мали змогу зустрітися з українськими Ромео та Джульєтою -  Марічкою та  Іванком, а  ціла родина Кайдашів часто присутні не тільки на уроці під час вивчення твору І.С.Нечуя - Левицького «Кайдашева сім'я», а і на тижнях української мови та літератури.

Доречно буде згадати уроки – симфонії, які іноді я проводжу під час вивчення біографії письменника, або вивчення «Інтимної лірики поета чи поетеси». Так на уроці – симфонії за темою «Інтимна лірика Ліни Костенко», який співпав з днем народження поетеси, учні намагалися дати відповідь на питання : «Чи можна купити Любов?», готували комп'ютерні презентації, на паперових серцях писали позитивні і негативні вади кохання, порівнювали поезію з музичними темпами, кольоровою гамою.

Великою  популярністю в учнів користуються інтегровані уроки, на яких вони можуть проявити свої знання не тільки з мови чи літератури, а й з інших предметів. Це і «Козацька Україна» урок - проект  у 5 класі, і «Тіні забутих предків М.Коцюбинського»(робота в групах з використанням комп'ютерних технологій), «Дієприслівник як особлива форма дієслова. «За вікном шкільне подвір'я взимку»(урок – вікно) та  б.ін…

Досягнення сучасної науки і техніки дозволяють застосувати на таких уроках різноманітні  технічні засоби , що сприяють кращому засвоєнню  школярами змісту навчального матеріалу . Зокрема, це використання  аудіо записів, відеофільмів, комп’ютерної техніки. Дуже добре в учнів виходить підготовка презентацій та підбір музичних творів для проведення літературно – музичних композицій під час вивчення біографій письменників.

 

Викладання української літератури усвідомлюється як процес, що сприяє вихованню особистості , яка вчиться для власного самовдосконалення. Уміле поєднання традиційних  та інноваційних технологій , зокрема інтерактивних, сприяє досягненню  мети.

Тому учні з великим задоволенням приймають активну участь у Всеукраїнських конкурсах: «Соняшник», «Патріот»; а також у всеукраїнській олімпіаді «Олімпус» .

              Окрім цього використовую  багато нетрадиційного і в позакласній роботі. Це і справжні українські вечорниці в ніч з 12 грудня на 13, і ярмарок українських страв, і свято Івана Купала, і тижні української мови та літератури, і колядування та щедрування по селу, і збір фольклорного матеріалу, і організація Козацької республіки, і активна участь у проведенні нетрадиційних педрад, районних та обласних семінарах. А відкриття світлиці на базі школи в 2008 році дало змогу більшість уроків і заходів проводити в « Світлиці», що ще більше наблизило дітей до атмосфери минулого життя наших предків, допомогло отримати відповідь на питання: «Хто ми є? Чиїх батьків діти?». Ми – українці!!!

 Тож справді так! То справді ми намагаємося і на уроках, і в позаурочний час створити Людину – добру, чесну, порядну. Бо саме наші уроки покликані сіяти розумне, добре, вічне.

І дуже влучно висловився І.Драч:

Немає жахливішої роботи, ніж учительська,

Немає виснажливішої роботи від учительської,

Де нерви паляться, мов хмиз сухий,

Де серце рветься в шепоті і чаді.

Але немає щасливішої долі,

Коли людина з твоїх рук, Учителю,

Іде у світ – на краплю світ людніє.